pátek 1. srpna 2008

Pasivita X Aktivita

Co vede lidi k neustále většímu konzumenství? Zdánlivá neochota k aktivitě, k poznávání nového, k aktivnímu životu ... Kde se to bere?

Osobně mám pocit, že aktivita se z lidí vytrácí při ztrátě motivace.
Nebaví mě práce - > málo pracuji
Nebaví mě škola - > málo se učím
Nechci se namáhat - > koukám na TV

Lidé se zkrátka snaží být pohodlní ad absurdum možná i proto, že doba i prostředí jim přijde nemotivační ad absurdum. Tato maximalizace pohodlí dělá z lidí otroky své slasti. Ale ...

Kam se poděla lidská kreativita, touha po konání šlechetného, péče o druhé, radost ze života?

Jakoby se to všechno někam vytrácelo. Jistým řešením by mohl být právě aktivní přístup k životu. Dejme tomu vydávat o 10% více energie než musíme. Oněch 10% neubližuje, ale může zapalovat. Člověk se začne učit nekonzumovat situaci, ale aktivně ji prožívat.

Mám-li svobodnou vůli i odpovědnost tak cítím, že svůj život patrně nechci trávit pasivně, ale rád bych jej využil pro budování něčeho šlechetného.

Svobodná vůle je vlastně také druh aktivity. Aktivní člověk však neznamená hyperaktivní, nýbrž spíše člověk, který koná rád.

Tento text vznikl na čundru v Krkonoších během velice krátké chvíle a odráží pouze to, co mi proudilo v ten okamžik hlavou do ruky až na papír. V textu je řada nepřesností a logických nekonzistencí. Zkuste jej proto brát pouze jako jakousi impresi.

Žádné komentáře: