sobota 11. října 2008

Krása v źadném případě nesouvisí s inteligencí


Pokud žijete v zajetí omylu, že krásní lidé musí být také ctnostní a inteligentní, prosím, zbavte se ho. Krása je v naší kultuře často chybně spojována s intelektuálními kvalitami, což je dle mého názoru nepodložené tvrzení.

Sám sebe přistihuji, jak mívám tendence názoru pěkného člověka přikládat větší váhu než jiným, proto mlčky odvozuji, že tento chybný úsudek děláte i vy :). Pojďme se podívat, co vlastně ovlivňuje krásu a zda najdeme mezi těmito ingrediencemi i intelekt.

Krása je velice subjektivní veličina, které však móda a "veřejné mínění" vštěpují docela konkrétní a široce uznávaný rozměr. V dané době je prostě něco "in". V tomto textu se zaměřím pouze fyzickou krásou. Při delším kontaktu s druhým totiž do hry vstupuje směs našeho chování, gest, vyzáže, temperamentu ... = komplexnější veličina označovaná jako charisma.

Fyzickou krásu zcela jistě ovlivňuje naše tělesná stavba a tu zase ovlivňují především geny, naše strava, množství pohybu. To je základ. Eleganci člověka dále dotváří to, co si oblékne. Na to mají vliv parametry typu vkusu naší sociální skupiny, mé oblíbené oblékací vzory, dostupné zboží v obchodech a moje peněženka. Tak to máme narostlého a oblečeného člověka a co víc ovlivní fyzickou krásu? Řekl bych, že nic.

Určitě ne množství přečtené literatury, zájem o vědu, schopnost pracovat s informacemi, kritické myšlení, dosažené vzdělání, způsob řešení problémů ...
A co ovlivňuje intelekt? To je složitá otázka, ale něco mi říka, že to není to, co si oblékáme, ani geny pro fyzický vzhled, ani množství pohybu, či strava (alespoň v normálních hodnotách). Obě veličiny tedy zdá se závisí na rozdílných parametrech a přímé propojení krásy a intelektu by mělo být pouze otázkou náhody.
Krásná černovláska může mít široký rozhled a utříbený názor na světovou politiku stejně jako kluk s umaštěnýma vlasama, brýlemi a vychrtlou postavou.
Reklama nám vštěpuje ideály krásy, které se snoubí s úspěchem, kariérou, vůdcovstím. Bohužel tato korelace na billboardech neodpovídá korelaci v realitě, natožpak nějaké kauzalitě. Dávejme si pozor a nepodléhejme tomuto podvodu.

Kde jsou však opravdové kořeny tohoto jevu, to netuším. Co by na to řekli evoluční biologové?

Žádné komentáře: